سازمان ملل بيش از هفت دهه قبل و بعد از جنگ جهاني تأسيس شد تا به جاي جامعه ملل وظيفه پاسداري از صلح و امنيت جهاني را به عهده بگيرد.

روزهاي سياه سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین، سید رحیم لاری در یادداشت امروز خود در روزنامه جوان نوشت:
سازمان ملل بيش از هفت دهه قبل و بعد از جنگ جهاني تأسيس شد تا به جاي جامعه ملل وظيفه پاسداري از صلح و امنيت جهاني را به عهده بگيرد. با وجود اين وظيفه و تشكيل نهادهاي زيرمجموعه براي تحقق آن اما از همان ابتداي كار هم معلوم بود كه وظيفه اصلي اين سازمان تأمين منافع كشورهاي پيروز در جنگ جهاني است و گواه اين مطلب در وهله اول عضويت دائم اين كشورها در مهم‌ترين نهاد اين سازمان به نام شوراي امنيت و بعد هم حق وتويي است كه باعث مي‌شود حفظ منافع اين كشورها در عرصه جهاني تضمين شود، به همين جهت است كه استفاده امريكا از حق وتو به خصوص در مورد رژيم صهيونيستي چيزي خارج از عرف متداول سازمان ملل نيست هرچند ناقض وظيفه ادعايي اين سازمان در تأمين صلح و امنيت جهاني بوده است. به نظر مي‌رسد حالا اتفاقي در اين سابقه افتاده و سازمان ملل و دبير كل آن جداي از وظيفه خدمت به قدرت‌هاي جهاني، تسليم باج‌خواهي دولتي بدوي مثل عربستان سعودي و چند شيخ‌نشين عربي هم مي‌شوند و مقام و منزلت سازمان خود را تا سطح خدمت به اين كشورها تنزل مي‌دهند. 
موضوع قرار دادن نام ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي در فهرستي از كشورها، جنبش‌هاي شورشي و سازمان‌هاي تروريستي است كه مسئول كشتار، قطع عضو و سوءاستفاده از كودكان در جنگ يمن هستند. نام اين ائتلاف به دليل جنگ يمن در فهرست سياه قرار گرفت آن هم به اين دليل كه عربستان مسئول 60 درصد از مجموع 1953 مورد قتل و جراحت كودكان در يمن از سال گذشته ميلادي تاكنون بوده است. روز جمعه بود كه اين فهرست سياه از سوي سازمان ملل اعلام شد و نام ائتلاف سعودي تنها تا روز دوشنبه در آن ماند چرا كه بان كي مون، دبير كل سازمان ملل، همين روز و با صدور بيانيه‌اي خبر از حذف ائتلاف سعودي از اين فهرست داد. اقدام عجولانه و غيرقابل انتظار دبير كل آن قدر عجيب بود كه رسانه‌ها را به وسوسه انداخت تا از حقيقت ماجرا مطلع بشوند و كمتر از يكي دو روز بعد هم توانستند بخش‌هايي از موضوع را روشن بكنند. از آنچه رسانه‌ها به دست آورده‌اند مي‌توان دريافت كه عربستان از ابزارهاي مالي تا فشارهاي سياسي و مذهبي استفاده كرده تا جناب دبير كل را به تغيير در فهرست سياه خود وادار كند و دبير كل هم بيشتر از سه روز نتوانسته در مقابل اين فشارها مقاومت كند. استقبال مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه امريكا، از اين تسليم دبير كل نشان مي‌دهد امريكا هم در كنار عربستان نقشي داشته اما بايد گفت كه دبير كل بر‌خلاف رويه چندين دهه سازمان ملل، اين بار تسليم كشوري مي‌شود كه نه در رديف قدرت‌هاي جهاني قرار دارد و نه حتي به عنوان قدرت منطقه‌اي قابل توجه است و تنها برخوردار از دلارهاي هنگفت نفتي است كه مي‌تواند با آن رأي برخي از كشورها را بخرد و حالا هم رأي دبيركل سازمان ملل را خريده تا بي‌توجه به خون‌ كودكاني بشود كه در يمن و توسط جنگنده‌هاي سعودي ريخته شده‌اند. تسليم دبير كل سازمان ملل آن قدر خارج از عرف و ارزش‌هاي شناخته شده بين‌المللي است كه فيليپ بولوپيون، معاون ديده‌بان حقوق بشر، مي‌گويد: «سازمان ملل با فراهم كردن امكان دستكاري در فهرست ناقضان حقوق كودكان، در حقيقت اعتبار خود را از دست داد و سابقه دبيركل را در زمينه حقوق بشر لكه‌دار كرد. اين سطح جديدي از انحطاط در سازمان ملل درخصوص موارد نقض حقوق بشر عربستان ضد كودكان در يمن است و سازمان ملل تحت فشارهاي عربستان، نام اين كشور را از ليست ننگين و سياه خارج كرد. اين يك سياسي‌كاري آشكار است.» در واقع، دبير كل سازمان با تسليم در برابر فشار و باج‌گيري چند كشور عربي سطح سازمان خود را آنقدر تنزل داده كه فقط خدمتگزار قدرت‌هاي جهاني نباشد بلكه آن را در برابر دلارهاي نفتي به استخدام چند كشور عربي درآورده تا مهر تأييدي بزند به جنايت‌هايي كه اين چند كشور در منطقه و به خصوص در حق مردم يمن مرتكب مي‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.